News, Technology

Elsparkcykel-revolutionen måste ses över

Harry Wise

Harry Wise, Writer
@uxconnections

E-sparkcyklarnas närvaro har exploderat på världens gator under de senaste åren. Bättre reglering och säkerhet behövs.

Att lyda sabbaten är en av de grundläggande principerna i den judiska tron. Andra Moseboken säger: ”Sex dagar skall arbete göras, men på sjunde dagen är vilosabbat, en dag för helig sammankomst, inget arbete skall ni då göra. Det är Herrens sabbat, var ni än är bosatta. ” 

Om du reser till Israel kommer du att upptäcka många saker som inte händer på en lördag: de flesta butiker är stängda, Kosher-restauranger serverar inte mat och ingen kör en linjebuss. 

Under de senaste åren har en ny industri uppstått som gjort att israeliska medborgare och turister kunnat kringgå transportrestriktionerna: elsparkcyklar

Den israeliska huvudstaden Tel Aviv har legat i framkant beträffande elsparkcykel-revolutionen. Det varma vädret, det flacka landskapet och restriktionerna för kollektivtrafiken på sabbaten har skapat en stor marknad för de tvåhjuliga trafikstocknings-sensationerna.  

De är en gudagåva till israeliska pendlare som inte längre behöver spendera i genomsnitt 40 minuter av sin dag på tomgång i trafikstockningar. Och med en snabbt växande befolkning som förväntas förvärra det dagliga trafik-kaoset till 90 minuter fram till 2030, kan till och med den mest härdade bilälskaren frestas att byta bort sin fyrhjuling.

Scootrarna tar över

Elsparkcykelmarknaden har kommit från nästan ingenstans och blivit en av världens snabbast växande industrier. Från Sao Paulo till Sydney förändrar de hur vi reser. De är snabba, kompakta och billiga att köpa. De tar mindre plats än bilar och släpper ut mindre växthusgaser också.

Riskkapitalister är besatta av marknaden för elsparkcyklar. Sequoia Capital, som har investerat i Apple, Google och YouTube, har öst in hundratals miljoner dollar i Bird, som grundades av Travis VanderZanden, en tidigare Chief Operating Officer på Lyft, som också har hand om elsparkcyklar. Bird blev till och med det snabbaste start-up företaget att nå enhörningsstatus.

Liksom Grammy-prisbelönta sångare har de flesta elsparkcykelföretagen smeknamn på fordonen: Bird, Lime, Lyft, Voi, Bolt, Dott, Spin, Scoot och Skip. De flesta av dem är amerikanska, och många har sitt hem i Kalifornien.   

Kalifornien är känt för sitt Hollywood, som med jämna mellanrum gör filmer om utomjordingar som anländer till en stad och väcker en blandning av förundran och misstänksamhet bland invånarna, innan utomjordingarna orsakar förödelse. Elsparkcykelns uppkomst har orsakat något liknande, men med något mindre apokalyptiska följder.

Liksom Hollywood-aliens har elsparkcyklar ofta kommit till städer över en natt och utan att ha formellt godkännande från de lokala myndigheterna. De blev en stor hit, särskilt bland ungdomar och teknikintresserade som började köra dem. Och de kördes överallt – på vägar, trottoarer och till och med på motorvägar, ofta utan hänsyn till lokala lagar och regler.

Tragedi på tvåhjulingar

Detta har oundvikligen orsakat katastrofer. Förra månaden blev YouTube-stjärnan Emily Hartridge, 35, den första personen att dö på brittiska vägar när hon körde en elsparkcykel, efter kollision med en lastbil i en rondell i Battersea, South West London. 

Hennes tragiska död gjorde att lagarna kring elsparkcykelanvändningen i Storbritannien uppmärksammades och de är milt sagt mycket stränga. Det är olagligt att köra elsparkcykel på allmänna vägar och trottoarer. Men enligt Hartridge’s pojkvän var ingen av dem medvetna om lagarna. Han sa också att polisen inte hade brytt sig när hon åkte förbi dem på sin elsparkcykel. 

En nyligen genomförd undersökning av LBC Radio konstaterade att butiker som säljer elsparkcyklar ger kunderna förvirrande information om lagarna. 

De är inte heller det mest miljövänliga fordonet. Forskning från North Carolina State University fann att elsparkcyklar som kan lämnas var som helst i staden och behöver samlas in av uthyrande företag – hade större utsläpp under sin livstid än bussar med stort antal resenärer och elcyklar. 

Dessa fordon kan vara farliga för fotgängare. En berömd parisisk pianist, Isabelle van Brabant, bröt handleden i maj efter att en elsparkcykel körde in i henne i en park. Hon kan nu inte arbeta på grund av sina skador.

Det är därför ingen överraskning att motståndet mot elsparkcykeln är utbrett. Det finns till och med Instagram-konton vars syfte är att visa hur människor förstör dem. Folk laddar upp videor av sig själva när de kastar elsparkcyklar i floder, sjöar och soptunnor. Vissa sätter eld på dem medan andra kastar dem från tak.

L’Chaim, till Lime

Men trots deras dåliga rykte kan vettig reglering och samarbete mellan företag och lokala myndigheter ge sunda förutsättningar för att elsparkcykeln ska bli något normalt och acceptabelt. 

Tel Aviv har nyligen infört nya regler som kan vara en modell för att reglera elsparkcykelanvändningen. Företag som Lime och Bird kan driva högst 2 500 stycken i huvudstaden. Fordonen kan bara parkeras i särskilt avsedda områden och måste kunna fungera i hela staden och företagen måste förse myndigheterna i staden med information, i forskningssyfte.

Förar- och fotgängarsäkerhet är grundbulten i regleringarna. Efter att modellen Shlomit Malka hamnade i koma, efter att ha krossat huvudet mot en trottoar när hon körde en elsparkcykel 2017, fick hennes olycka röster från hela landet att höjas och ställa krav på säkerhetsåtgärder.

Malka hade inte på sig hjälm när hon kraschade, liksom 95 procent av israelerna som har drabbats av elsparkcykel-relaterade huvudskador. Nu är hjälmar obligatoriska. Föraren får inte heller bära hörlurar eller ringa. Fordonen får inte köras på trottoaren och 16-18-åringar utan körkort måste klara ett skriftligt förarprov innan de får åka elsparkcykel.

Dessa regler är alla mycket förnuftiga. Få kommer att se tillbaka på branschens vilda västern-dagar med nostalgi. Men ett i stort sett totalt förbud mot elsparkcyklar, som i Storbritannien, är kontraproduktivt. För närvarande kan du bara åka elsparkcykel och liknande, på privat mark med tillstånd från markägaren. 

Regeringen granskar för närvarande lagarna, men medan de fortsätter att existera kommer de att grusa förhoppningarna om en livlig brittisk elsparkcykelmarknad. I stället för att strypa branschen, bör regeringen skapa en välreglerad marknad som gör att detta mer etiska, grönare och billigare alternativ till bilar kan blomstra. 

När det sker kan det bli helt normalt för Londonborna att säga: “Jag reser till jobbet varje dag på en Bird.”

One Comment

  • Ray Sainsbury

    8th September 2019, 15:12

    Excellent article . Lots I didn’t know about E-scooters.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *